چکیده:
رجعت در لغت به معنای بازگشتن است؛ و در اصطلاح مراد از آن زنده شدن و بازگشتن گروهی از مردگان، (مومنان خالص و کفار بسیار شرور) هنگام ظهور حضرت مهدی (عج) است تا نیکان با مشاهده دولت آن حضرت شادمان شوند و به فیض نصرتش مفتخر گردند؛ و انسانهای شرور نیز با مشاهده دولتی که هرگز نمیخواستند غمگین گردند و به ذلت و خواری برسند و عقوبت و عذاب ببینند و به دست دوستان آن حضرت کشته شوند. در اثبات رجعت، هم از ادله عقلی و هم از ادله نقلی استفاده شده است. عقل، آیات، روایات و اجماع، ادله اثبات رجعت را تشکیل میدهند. مخالفان رجعت که غالباً اهل سنت هستند، شبهاتی را هم در عرصه اثبات رجعت به این چهار دلیل گرفتهاند که جواب داده شده است و هم در عرصه لوازم رجعت نیز، شبهاتی را متوجه رجعت دانستهاند از جمله: توبه بدکاران، ناسازگاری با تکلیف، تناسخ بودن، ایمان آوردن کافر، معجزه بودن رجعت، اغراء به معاصی، فسق مؤمن، اهانت به اولیاء و رجعت برخی از صحابه که به همه اینها پاسخ داده شده است. از آنجا که رجعت همسنخ معاد است و از امور ممکن هست و با ادله عقلی و نقلی به اثبات رسیده است، رجعت نیز با همین ادله اثبات شده است.
کلیدواژهها:شبهات اهل سنت، شبهات رجعت، رجعت، پاسخ به شبهات رجعت.
مقالات مرتبط:
تمایز رجعت و تناسخ از دیدگاه شیعه، عبدالحسین خسرو پناه، رمضان پای برجای، اندیشه نوین دینی، تابستان 1394، شماره 41، (20 صفحه، از 7 تا 26)، (علمی _ پژوهشی).
فصول پایاننامه:
این پژوهش در سه فصل ارائه شده است:
فصل اول: «کلیات و مفاهیم»
* گفتار اول: مقدمه
* گفتار دوم: تعریف لغوی رجعت
* گفتار سوم: تعریف اصطلاحی رجعت
* گفتار چهارم: تاریخچه رجعت در اندیشه اسلامی
* گفتار پنجم: اهداف و فلسفه رجعت
* گفتار ششم: ادله اثبات رجعت
فصل دوم: «پاسخ به شبهات اهل سنت در عرصه اثبات رجعت»
* گفتار اول: رجعت و شبهه عقل
* گفتار دوم: رجعت و آیات قرآن
* گفتار سوم: رجعت و روایات
* گفتار چهارم: رجعت و اجتماع
فصل سوم: «پاسخ به شبهات اهل سنت در عرصه لوازم رجعت»
* گفتار اول: رجعت و توبه
* گفتار دوم: رجعت و تکلیف
* گفتار سوم: رجعت و تناسخ
* گفتار چهارم: رجعت و ایمان کافر
* گفتار پنجم: رجعت و معجزه
* گفتار ششم: رجعت و اغراء به معاصی
* گفتار هفتم: رجعت و فسق مؤمن
* گفتار هشتم: رجعت و اهانت به اولیاء
* گفتار نهم: رجعت برخی از صحابه
نتیجهگیری.