چکیده:
در ابتدای این رساله به توضیح مفهوم سعادت و شقاوت در قرآن پرداخته شده است یعنی حالات و شرایطی جستجو میشود که در آیات قرآن، آن شرایط سعادت فرد را به دنبال دارند از جمله رفتن به بهشت، دوری از جهنم، دخول در رحمت خدا، رضایت فرد از خدا و رضایت خدا از فرد و... در مورد شقاوت نیز رفتن به جهنم و دوری از بهشت مصادیق شقاوت در قرآن میباشند. در ادامه به خصوصیات فرد سعید و شقی پرداخته شده است یعنی خصوصیاتی که به موجب آن شخص به سعادت یا شقاوت رسیده است. در مورد فرد سعید میتوان به مطیع خدا و پیامبر بودن، راستگو، مجاهد، صبور، ترس از خدا، با ایمان، آمر به معروف و ناهی از منکر اشاره کرد و برای فرد شقی میتوان به تکذیب کننده آیات الهی، کسی که به خدا دروغ میبندد، کافر، مجرم و ظالم اشاره نمود. در ادامه پایاننامه به بحث اصلی یعنی سعادت محوری در قرآن پرداخته خواهد شد. در این مورد تمام آیاتی که لفظ سعادت در آنها بوده مورد بررسی قرار گرفته و در مرحله بعد آیاتی که به بهشت مربوط میشده با توجه به اینکه بهشت رفتن به سعادت رسیدن میباشد، مورد بررسی قرار گرفته و به دنبال این بودیم که آیا میتوان از آیات قرآن چنین برداشت کرد که باید برای رسیدن به سعادت ملتزم به امور اخلاقی بود؟ در نهایت چنین نتیجه گرفته شد که سعادت محوری در قرآن اثبات نمیشود چون در آیات تنها ذکر شده که اگر کار خیر انجام گیرد، سعادت حاصل میشود یعنی بین کار خیر کردن و به سعادت رسیدن رابطه علت و معلولی برقرار است ولی هیچ اشارهای نشده که باید برای رسیدن به سعادت ملتزم به افعال خیر بود؛ و صرف معلول بودن سعادت برای عمل خیر کافی نیست که بگوییم سعادت محوری وجود دارد.
کلیدواژهها:سعادت، سعادت محوری، قرآن، شقاوت، سعید، شقی.
فصول پایاننامه:
این پژوهش در پنج فصل ارائه شده است:
فصل اول: «کلیات و مفاهیم»
* بیان مسئله و طرح سؤال اصلی
* سؤالات فرعی
* پیشینه تحقیق
* فرضیه
* مفاهیم
فصل دوم: «سعادت و شقاوت در قرآن»
* معناشناسی سعادت در قرآن
* مصادیق سعادت در قرآن
* مراتب سعادت
* معناشناسی شقاوت در قرآن
* مصادیق شقاوت در قرآن
فصل سوم: «سعید و شقی در قرآن»
* سعادتمندان
* شقی
فصل چهارم: «سعادت محوری در قرآن»
* آیاتی با کلمه سعادت
* آیاتی بدون لفظ سعادت با نتیجه سعادت
* آیات با نتیجهای غیر از سعادت
فصل پنجم: «نتایج و پیشنهادات»
* نتیجهگیری
* رضوان اللهاکبر
* اصول فقه و سعادت محوری
* پیشنهادات.