چکیده:
از موارد اختلاف متفکرین را میتوان: «چیستی» و «حقیقت» «سعادت و شقاوت» دانست که البته از سرایت این اختلاف به توابعی چون «اطلاق و نسبیت»، «انواع و اقسام»، «راهها و عوامل وصول و حصول» و ... نیز نمیتوان با اغماض گذشت! به همین جهت، نیز، با توجّه به تقرّر بنیان هستی، بهویژه زندگی آدمی، بر این مسأله و لزوم تشخیص و تشریح آن گوهر کمیاب _ که جملگی بشر در مدینهی فاضله خویش پی جور آن هستند _ سعی کردهایم با بررسی و مقایسهی دو دیدگاه مختلف فلسفی و عرفانی دو متفکر اسلامی (امام خمینی (ره) و ابنسینا)، کور سویی در این تاریکی جهل و اختلاف بنمایانیم! و آنچه را که بدان دست یافتهایم از این قرار است که؛ «سعادت و شقاوت» همان «کمال و نقص» و دستیابی به مراتب سفلی و اسفل یا اعلا و عالی آنها است که حقیقتشان در وجود و عدم نهفته است و از جنس خیرات و شرور محسوب میگردند. لذا عمدهی اقسام آنها مربوط میشود به عوالم و مراتب وجود و اطلاق و نسبیتشان نیز به همین امر باز میگردد.
کلیدواژهها: سعادت و شقاوت، اطلاق و نسبيت، استعدادها و ظرفیتهای وجودي انسانها، طرق وصول به سعادت، عوامل حصول شقاوت.
فصول پایاننامه:
این پایاننامه در پنج فصل ارائه شده است:
فصل اول: «ماهيت سعادت و شقاوت»
* بخش اول: ابنسینا
* بخش دوم: امام خمينی (ره)
فصل دوم: «اطلاق و نسبيت»
* بخش اول: شیخالرئیس ابنسینا
* بخش دوم: امام خمينی (ره)
فصل سوم: «در اقسام سعادت و شقاوت»
* بخش اول: شیخالرئیس ابوعلی سينا
* بخش دوم: امام خمينی (ره)
فصل چهارم: «عوامل و راههای وصول به سعادت و شقاوت»
* بخش اول: ابنسینا
* بخش دوم: امام خمينی (ره)
فصل پنجم: «نتیجهگیری».