چکیده:
در این پژوهش نگارنده با مفروض گرفتن عدم محدودیت دین برای استفاده از فنآوریهای نو مانند اینترنت برای تبلیغ دین و «به مثابه مسیر بودن» و نگاه توسعهای نهاد دین به اینترنت برای تبلیغ دینی، طی مصاحبه ژرف با مبلغین و مدیران فضاهای دینی اینترنت و بررسی اسنادی، به بررسی فرصتها و چالشهای تبلیغ دین در اینترنت از سه زاویه مبلّغ، مخاطب و پیام دینی پرداخته است. برای تحلیل اطلاعات مصاحبهها، از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. طبق یافتههای تحقیق داشتن مخاطب جهانی، هدفگیری دقیق مخاطب، بازنشر آسان، ایجاد موج تبلیغی، رصد آسان، تبلیغ همه زمانی و همه مکانی، توسعه ابزار تبلیغ، ارائه خدمات دینی آنلاین مهمترین فرصتهای اینترنت برای مبلغین به شمار میرود. همچنین دسترسی همزمان به چند کارشناس دینی، ارتباط چند به چند، دریافت پاسخ به فراخور حال، جمعبندی راحتتر و ارزان بودن اطلاعات مهمترین فرصتهای اینترنت برای مخاطبان به شمار میرود. از سوی دیگر وجود اشکال قالبهای مختلف پیام، ماندگاری پیام، ظرفیت بالای نگهداری و انتقال پیام دینی و امکان پالایش پیام قبل از ارسال مهمترین فرصتهای موجود برای پیام دینی هستند. علاوه بر این در بعد چالشهای تبلیغ دین در اینترنت، مبلّغین با چالشها و مشکلاتی از قبیل عدم ارتباط مستقیم با مخاطب، تأثیر مبلّغ از پیامهای غیردینی، آسیبهای اخلاقی، عدم انسجام بین مراکز تبلیغی، مواجهه با سؤالات زیاد، گویا نبودن نمونه مخاطبان، مختل شدن تبلیغ با مواردی مانند نقص فنی یا هک، مواجه هستند. با بررسی چالشهای مخاطبان از زاویه تبلیغ دینی در اینترنت میتوان گفت مواردی مانند عدم انجام مناسک واقعی، فراوانی شبهات، عرفی شدن، مواجه شدن با محتواهای غیراخلاقی و پنهان بودن هویت کاربر از مهمترین چالشهای پیش روی مخاطبان است. معنا زدایی از جهان واقعی، غیردینی بودن ابزار پیامرسانی، هژمونی دولتها، عدم تفکیک سنی، پایین آمدن سطح پیامهای دینی هم از جمله چالشهای پیام دینی در تبلیغ دینی اینترنت است. در بخش پایانی هم با بیان بایستههای تبلیغ دینی در فضای مجازی برای مبلغین، تأسیس شورای تبلیغ دینی مجازی کشور را برای تبلیغ دین در اینترنت پیشنهادشده است.
مقالات مرتبط:
بایستههای مبلغین برای تبلیغ دین در اینترنت، محمدجواد غفوری، فرهنگ پژوهش، بهار 1393، شماره 17، (26 صفحه، از 73 تا 98).
فصول پایاننامه:
این تحقیق دارای چهار فصل میباشد:
فصل اول: «کلیات تحقیق»
فصل دوم: «مبانی و چارچوب مفهومی»
* تبلیغ دین
* تعریف اینترنت
* تاریخچه اینترنت
* تعریف تبلیغ دین در اینترنت
* ضرورت و اهمیت تبلیغ دین در اینترنت
* کارکردهای اینترنت
* گونههای تبلیغ دین در اینترنت
* کارکردهای ارتباطی اینترنت برای تبلیغ دین
* تعریف فرصت
* تعریف چالش
* تعریف بایستهها
* جمعبندی
فصل سوم: «یافتههای تحقیق»
* فرصتهای اینترنت برای تبلیغ دینی
* فرصتهای اینترنت برای مبلغ دینی
* فرصتهای اینترنت برای مخاطب
* فرصتهای اینترنت برای پیام دینی
* چالشهای تبلیغ دین در اینترنت
* چالشهای مبلغ در تبلیغ دین در اینترنت
* چالشهای اینترنت برای مخاطب در تبلیغ دینی
* چالشهای اینترنت برای پیام دینی
* بایستههای تبلیغ دین در اینترنت
* لزوم وجود شورای عالی تبلیغ دین در فضای مجازی
* بایستههای مبلغین برای تبلیغ دین در اینترنت
فصل چهارم: «جمعبندی یافتهها و نتیجهگیری».