چکیده:
آرامش گوهر کمیاب و حقیقت مطلوبی است که شرط یک زندگی سالم میباشد این امر اهمیت بهکارگیری روشهای تأمینکننده آن را نشان میدهد. هدف این پژوهش شناسایی مفهوم آرامش از دیدگاه قرآن و بررسی استلزامات تربیتی آن میباشند. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است به این صورت که ابتدا اطلاعات گردآوری و سپس یافتهها تجزیه و تحلیل گردیده و نهایتاً برای سؤالات موردنظر پاسخی منطقی ارائه شد. یافتهها حاکی از آن است که مفهوم آرامش با توجه به گستردگی مفهومی در قرآن و ترادف آن با سه واژهی سکینه، اطمینان و امن مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه به عوامل کسب آرامش و موانع آن در سه مقولهی شناختی، عاطفی و رفتاری پرداخته و به روشهای لطافت در کلام، اسوه سازی برتر، عاطفه و محبت و امیدبخشی اشاره شد. در تأثیر آرامش در تعلیم و تربیت نیز این نتیجه به دست آمد که مربی برخوردار از آرامش، امر انتقال معلومات و اخلاق را میسّر و سهل نموده و به نظام تعلیم و تربیت کمک فراوانی خواهد کرد. با بررسی منابع اصیل اسلامی چنین به نظر میرسد که مربیان با ایمان به سبب ویژگی ممتازی که دارند از آرامش حقیقی بهرهمند بوده و بهخوبی میتوانند این گوهر عظیم معنوی را به متربیان انتقال دهند.