چكيده:
در پژوهش حاضر، ابتدا مخاطبان قرآن در عصر نزول بررسي شده و تا حدودي به معرفي آنان مي پردازد؛ محور دوم بحث، شيوه هايي است كه قرآن كريم براي ارتباط و پيام رساني به اين مخاطبان بر مي گزيند و محور سوم بحث نگرشي دارد بر ويژگي هاي پيام هاي قرآني و عبرت ها و اخبار غيبي اي كه به عنوان يك ويژگي مطرح است؛ حاصل آن كه قرآن گر چه در يك عصر خاص نازل شده، پيام آن جهاني بوده و هدف آن اعتلاي كلمه توحيد در سراسر گيتي است؛ قرآن كريم در رسيدن به اين هدف والا و رساندن پيام خود به مخاطبان از تمام امكانات زبان عربي بهره جسته و همه روش هاي ممكن را تا حد اعجاز سخن به كار برده و تا قيام قيامت هدايت گر نسل بشر است.
واژه هاي كليدي:
پيام، انتقال، مخاطب، قرآن، شيوه، روش.