چکیده:
در بعضی از منابع حدیثی اهل سنت روایاتی درباره کفر ابوطالب نقل شده که به روایات ضحضاح مشهور شده است. در بررسی سندی این روایات روشن میشود که این روایات اعتبار سندی ندارند؛ گذشته از آنکه ازنظر محتوا نیز باهم تعارض دارند. از طرف دیگر محتوای این روایات با آیات قرآن که میگوید: در عذاب کافران تخفیفی داده نمیشود و شفاعت دیگران برای آنها بیفایده است، متعارض است. همچنین با روایات اسلامی که میگوید: شفاعت پیامبر تنها شامل مسلمانان میشود متعارض است. گذشته از آنکه با واقعیتهای تاریخی از قبیل مسلمان بودن فاطمه بنت اسد و اینکه او یازدهمین مسلمان است؛ با پیامبر اسلام بیعت کرده است؛ تا پایان عمر همسر ابوطالب بوده است؛ پیامبر دستور داد ابوطالب را غسل دهند و معاویه نیز از این روایات بهعنوان نقطهضعف آل علی (ع) استفاده نکرده است، نشان میدهد که روایات ضحضاح از پیامبر (ص) صادر نشده است. همچنین با توجه به رقابت شدید بین بنی العباس و آل علی (ع) و تلاش همهجانبه بنی العباس برای حذف آل علی (ع) از صحنه سیاسی و درگیری شدید منصور دوانقی با آل علی (ع) و اسناد تاریخی، این روایات در عصر عباسیان و توسط منصور دوانقی جعل شده است
بررسی روایات ضحضاح
- نویسنده مقاله: محمد مرتضوی
- منتشر شده در: علوم قرآن و حدیث
- رتبه مقاله: علمی-پژوهشی
- سال،شماره: پاییز و زمستان 1388، شماره 83، (21 صفحه - از 153 تا 173)
- نوشته شده توسط محمد مرتضوی
- دسته: مقالات