w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده مقاله: فاطمه وجدانی
منتشر شده در: پژوهشنامه اخلاق
رتبه مقاله: علمی-پژوهشی
سال،شماره: سال هفتم، زمستان 1393، شماره 26(12 صفحه – از 47 تا 58)

چکیده:
رويکرد عقل‌گرا سال‌هاي متمادي بر فضاي آموزش ارزش‌ها حاکم بوده است. تمرکز يک‌جانبه و افراطي بر اين رويکرد، سبب غفلت از بخش وسيعي از يادگيري‌هاي ضمني انسان و داوري‌هاي اخلاقي شهودي او ـ که منشأ بسياري از رفتارهايي اخلاقي هستند ـ شده است. مسئله اين پژوهش آن است که چرا آموزش‌هاي مستقيم و استدلالي در حوزه ارزش‌ها، به‌تنهايي تحقق اخلاق را در رفتار متربيان تضمين نمي‌کند؟ به نظر می‌رسد آموزش مستقيم و کلامي ارزش‌ها، تنها منبع يادگيري اخلاقي انسان نيست؛ بلکه بخش وسيعي از يادگيري‌هاي انسان به‌صورت ضمني و در قالب تجارب واقعي او صورت مي‌پذيرد. براي بررسي اين فرضيه، ديدگاه‌هاي جديد در مورد يادگيري‌هاي ضمني، عملي و ادراکات شهودي بررسي و اثبات‌شده است که يادگيري اخلاقي انسان از دو طريق مستقيم و ضمني صورت مي‌گيرد و البته باوجود همکاري و تعامل اين دو شیوه، اغلب داوري‌ها و اعمال اخلاقي ما به‌صورت شهودي انجام مي‌گيرد. اين داوري‌ها ريشه در تجارب اوليه زندگي و تعاملات غيرکلامي فرد ـ محيط دارد که از يادگيري‌هاي ضمني ناشي شده‌اند. در پایان نیز پيشنهادهایی براي اثربخشي بيشتر برنامه‌هاي آموزش اخلاقي مطرح‌شده است

pdf دانلود مقاله جايگاه يادگيري ضمني و غيرمستقيم در آموزش اخلاق

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید