w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده مقاله: مهدی لطفی ؛ محمدرضا ستوده نیا
منتشر شده در: پژوهش های زبان شناختی قرآن
رتبه مقاله: علمی-پژوهشی
سال،شماره: پاییز و زمستان 1392،دوره 2، شماره 2

چکیده
مفهوم تدبر در شبکه معنایی قرآن با برخی از مفاهیم قرآنی پیوند خورده است که از کنار هم قرار دادن ‏این مفاهیم، حوزه معنایی تدبر در قرآن شکل می‌گیرد. این حوزه معنایی در آیات مکی شامل مفاهیم؛ ‏قول، کتاب و اولوالالباب و در آیات مدنی شامل مفاهیم؛ قلب،آیات و قرآن است. در چهار آیه‌ای که واژه‌ ‏تدبر در آنها بکار رفته، چهار طیف از مخاطبان قابل شناسایی است که عبارتند از: مشرکان، کافران، منافقان ‏و مؤمنان.از آنجا که تدبر، امری مؤمنانه است، شامل مشرکان، کافران و منافقان نمی‌شود با این حال، در ‏سه آیه، عدم تدبر آنها گوشزد شده است که به نظر می‌رسد مراد از تدبر برای این گروه، تدبر در کلیّت ‏کتاب و قول الهی با هدف دریافت پیام الهی و ایمان به کتاب و قول است.‏ تدبر در تفاصیل آیات و اتباع عملی آنها نیز نصیب مؤمنان خواهد شد که قرآن کریم بیشتر بر این مورد ‏تأکید کرده است.‏این مقاله با رویکردی معناشناختی به بررسی تک تک مفاهیم موجود در حوزه معنایی تدبر در قرآن ‏می‌پردازد و مراتب تدبر و اختلاف تعابیر بکار رفته برای آنها را مشخص خواهد کرد و در نهایت حوزه ‏معنایی تدبر را ترسیم می‌کند.‏
کلیدواژه‌ها: قرآن کریم؛ تدبر؛ کتاب؛ آیه؛ حوزه معنایی؛ معناشناسی

 

دانلود مقاله حوزه معنایی تدبر در قرآن کریم‏

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط