چکیده
هدف اصلي اين پژوهش، دستيابي به شناخت كاملتر، عميقتر و دقيقتر از مفهوم «رشد» به عنوان يكي از مفاهيم اساسي در تربيت اسلامي، بررسي عناصر و اجزاي آن و هم چنين عرضه الگويي مفهومي از مسير رسيدن به رشد (از ديدگاه قرآن كريم) است.
روش اين پژوهش، تحليل مفهومي است. مفهوم «رشد» با استفاده از سه شيوه تحليل مفهومي يعني بررسي بافت يا سياق مفهوم، تحليل مفهوم برحسب مفهوم متضاد و تحليل بر حسب شبكه معنايي ( از نوع ارتباط اندراجي) مورد بررسي قرار گرفته است. بر اساس يافته هاي پژوهش مي توان گفت رشد شامل دو بعد معرفت و محبت الهي است؛ رشد در گرو دستيابي به معرفت حقيقتي است و طي كردن مراحل معرفت يابي و رشد، جز در بستر آزادي و محبت معنا و مفهوم نمي يابد.
کليدواژگان: رشد و تربيت اسلامي، تحليل مفهومي واژگان قرآني، قرآن كريم و تربيت انسان، تعليم و تربيت اسلامی