خلاصه ماشینی:
"این مطلب صحیح است؛ ولی بر اساس حکم وجدان و احادیث رسیده، خداوند به مشیت و حکمت بالغهاش، به انسان آزادی و اختیاری عنایت کرده که بر این امور تفوق و برتری دارد و بهوسیله آن، انسان قادر است که آثار تربیت محیط و وراثت را خنثی کند؛ یعنی، اگر بخواهد، میتواند اموری را اختیار کند که او را به سعادت سوق دهد و یا به طرف کارهایی برود که شقاوتمند شود و شاهد بر این مطلب، دعاهای وارده است که در آنها از خداوند خواسته شده که شقی را سعادتمند قرار دهد و اگر شقاوت، صفت ذاتی و لازمهذاتش باشد یا لازمه اموری که توان تغییر آن را ندارد، چگونه معقول است که تغییر کند و به صفت دیگری تبدیل شود؟(1) در پایان، سخن مختصر و جامع امام خمینی قدسسره در پاسخ به کلام محقق خراسانی در کفایه را میآوریم. این احادیث، با توجه به احادیث دیگری که از اهل بیت علیهمالسلام رسیده است، معنای آن روشن و دلالتی بر ذاتی بودن صفت سعادت و شقاوت در انسان ندارد؛ زیرا، در صحیح ابن ابی عمیر از امام موسی بن جعفر علیهماالسلام آمده است:سألت أبا الحسن علیهالسلام عن معنی قول رسولالله صلیاللهعلیهوآلهوسلم «الشقی من شقی فی بطن امه و السعید من سعد فی بطن امه» فقال: الشقی من علم الله و هو فی بطن امه انه سیعمل اعمال الاشقیاء و السعید من علم الله و هو فی بطن امه انه سیعمل اعمال السعداء."
سعادت و شقاوت از دیدگاه قرآن و حدیث
- نویسنده مقاله: سید علی سجادی زاده
- منتشر شده در: علوم و معارف قرآن
- رتبه مقاله: علمی-تخصصی
- سال،شماره: سال سوم، بهار و تابستان 1377، شماره 6 و 7 (32 صفحه - از 143 تا 174)
- نوشته شده توسط سید علی سجادی زاده
- دسته: مقالات